Szanowni Państwo!
Natknęłam się jakiś czas temu na ciekawą informację, dotyczącą przedsięwzięcia, którego głównym celem było kształtowanie świadomości międzykulturowej dzieci poprzez książki. Chodzi o BARFIE (Books and Reading for Intercultural Education) – realizowany w latach 2002-2004 międzynarodowy projekt, do którego włączyło się 11 krajów z Europy (m. in. Austria, Belgia, Bułgaria, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Portugalia, Słowacja, Wielka Brytania, a także Polska). W ramach tegoż projektu opracowano listę – katalog 138 książek rekomendowanych do prowadzenia zajęć z edukacji międzykulturowej. W Polsce wyróżniono 7 publikacji, przeznaczonych dla czytelników w różnym wielu; od dzieci w szkole podstawowej po młodzież licealną (7- do 19-latki). Wyselekcjonowane publikacje pochodzą z okresu między rokiem 1999 a 2003, więc z dzisiejszej perspektywy spis ten być może wydaje się nieco nieaktualny, jednak warto go przywołać. Na liście znajdują się następujące pozycje:
Natknęłam się jakiś czas temu na ciekawą informację, dotyczącą przedsięwzięcia, którego głównym celem było kształtowanie świadomości międzykulturowej dzieci poprzez książki. Chodzi o BARFIE (Books and Reading for Intercultural Education) – realizowany w latach 2002-2004 międzynarodowy projekt, do którego włączyło się 11 krajów z Europy (m. in. Austria, Belgia, Bułgaria, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Portugalia, Słowacja, Wielka Brytania, a także Polska). W ramach tegoż projektu opracowano listę – katalog 138 książek rekomendowanych do prowadzenia zajęć z edukacji międzykulturowej. W Polsce wyróżniono 7 publikacji, przeznaczonych dla czytelników w różnym wielu; od dzieci w szkole podstawowej po młodzież licealną (7- do 19-latki). Wyselekcjonowane publikacje pochodzą z okresu między rokiem 1999 a 2003, więc z dzisiejszej perspektywy spis ten być może wydaje się nieco nieaktualny, jednak warto go przywołać. Na liście znajdują się następujące pozycje:
1. Magda.doc, (Marta Fox)
2. Jeż, (K. Kotowska)
3. Miłość, psiakrew (E. Nowacka)
4. Hera, moja miłość (A. Onichimowska)
2. Jeż, (K. Kotowska)
3. Miłość, psiakrew (E. Nowacka)
4. Hera, moja miłość (A. Onichimowska)
5. Trzeci Świat Mateusza (E. Przybylska)
6. Chwileczkę, Walerio (K. Siesicka)
7. Tego lata w Burbelkowie (M. Tomaszewska)
6. Chwileczkę, Walerio (K. Siesicka)
7. Tego lata w Burbelkowie (M. Tomaszewska)
Propozycje te dotykają zagadnienia inności bardzo ogólnie, poruszają
problematykę braku akceptacji w najbliższym otoczeniu, problematykę młodzieżową – dorastania i
związanych z nim problemów. Zastanawiający jest fakt, że w przypadku innych niż
Polska krajów, repertuar zagadnień jest o wiele bardziej bogaty - znajdziemy tu
problematykę rasizmu, dyskryminacji rasowej, tolerancji i nietolerancji,
mniejszości narodowych i etnicznych, konfliktów międzykulturowych, różnorodności
kulturowej świata. Poszczególne publikacje dotyczą np. kultury romskiej czy islamskiej.
Jaki był więc klucz wyselekcjonowania książek w Polsce? Czy dziś spis ten wyglądałby
tak samo? Jestem niezmiernie ciekawa, czy Wy - nauczyciele języka polskiego - pracujecie
lub pracowaliście na swoich lekcjach z powyższymi tekstami? A może dodalibyście
inne, jak choćby nowsze „Przygody Innego” „Spotkania z Innymi. Czytanki do edukacji międzykulturowej”, komiks „Romowie-Roma-Romanies” albo książki Z. Smith,
które można już znaleźć w licealnych bibliotekach szkolnych? W nowej podstawie
programowej z języka polskiego czytamy przecież, że uczeń na III etapie
edukacyjnym posługuje się pojęciami tolerancja-nietolerancja, omawia takie
zagadnienia jak wiara religijna, inność czy „dostrzega
zróżnicowanie postaw społecznych, obyczajowych, narodowych, religijnych,
etycznych, kulturowych”. W komentarzach dla szkoły podstawowej czytamy zaś, że
pomocna może okazać się „kategoria Innego (Obcego), której wykorzystanie
skłania do rozmów o tolerancji, otwarciu wobec inności, akceptacji drugiego
człowieka [...]”.
Które utwory z tzw. kanonu stwarzają nauczycielowi
szansę przybliżenia uczniom różnorodności kulturowej świata, podniesienia
dyskusji na temat tolerancji, stereotypów? Z jakimi książkami/ utworami, tekstami (także z literatury
współczesnej), na lekcjach warto
pracować, by móc poruszyć zagadnienia odmienności kulturowej, wielo- i międzykulturowości? I najważniejsze, czy uczniowie są zainteresowani tymi tematami?
Zapraszam do dzielenia się swoimi doświadczeniami, trudnościami z jakimi się spotkaliście i pomysłami lekcji!
Sylwia
nie omawiam lektur dot. problematyki międzykulturowej, są to zbyt poważne problemy dla moich uczniów, bardzo trudno ich czymkolwiek zainteresować, z tego co zaobserwowałam trudno jest dowiedzieć się od innych polonistów jakie lektury omawiają, chcąc urozmaicić zestaw lektur, trafić na ciekawą pozycję- inni nauczyciele milczą.
OdpowiedzUsuń