poniedziałek, 2 lipca 2012

Wakacje z wordem!

Szanowni Państwo!

Kajam się i posypuję głowę popiołem. Dwa artykuły i trzeci w toku, drugi rozdział doktoratu i jeszcze prywatne małe święto... Nie nadążałam, ale obiecuję poprawę. A właściwie cykl popraw. 

Zapraszam Państwa do kursu "sztuczek" związanych z popularnym edytorem tekstu. Postaram się publikować nowe materiały co tydzień. Gdybyście Państwo mieli jakieś konkretne oczekiwania - piszcie! Podpowiadajcie tematy! Planuję: automatyczny spis treści, stosowanie SmartArtów, gotowych styli, tworzenie korespondencji seryjnej...

Zdaję sobie sprawę, że pewnie dla części z Was niektóre rzeczy, o których będę tutaj pisać są znane od dawna, ale może jednak czymś użytecznym Was zaskoczę? Zobaczymy!
[informacja praktyczna: pracuję na wordzie z 2007 roku i z tegoż właśnie "wydania" będą zrzuty ekranowe, a także konkretne porady]

ODCINEK 1 

W Twoich tekstach często pojawia się konkretne słowo? U mnie do takich słów-kluczy należą:  komputer, technologia, informacyjna... Wymienione teksty nie należą do najkrótszych i nierzadko zdarzało mi się popełnić literówkę przy ich pisaniu. Znalazłam na to sposób. 


Krok 1 Klikamy na ikonę w lewym górnym rogu, a następnie na dole szukamy "Opcji programu Word". Klikamy!
 Krok 2 Z menu po lewej stronie wybieramy zakładkę "Sprawdzanie". Klikamy!
 Krok 3 Z głównego okna wybieramy "Opcje Autokorekty". Klikamy!
Krok 4 
Jednym z często używanych przeze mnie słów będzie "komputer". W oknie "Zamień tekst podczas pisania" w okienku "Zamień" wpisuję pierwszą literę słowa oraz myślnik (choć może być to inny znak), a w oknie "Na" wpisuję temat wyrazu (czyli jak najwięcej z tego słowa, ale po odcięciu hipotetycznych końcówek deklinacyjnych), czyli w moim przypadku jest to odpowiednio "k-" oraz "komputer". Zatwierdzam poprzez kliknięcie "Dodaj". 
Wskazówka: dla słowa technologia wygląda to odpowiednio "t-" oraz "technologi"; dla słowa społeczeństwo "s-" oraz "społeczeństw". W przypadku słowa "komputer" sprawa jest prostsza, bo mówiąc prosto: będziemy tylko dodawać końcówki do formy mianownikowej :) Gdybyśmy niewłaściwie zapisali formy, należy je odnaleźć i kliknąć "Usuń". W mojej sytuacji skrócenie słowa "eksperyment" do "e-" poskutkowało szybkim cofnięciem zmian (w końcu piszę o "e-społeczeństwie", "e-polonistyce" itd., wtedy niepotrzebnie "wskakiwał" mi "eksperyment"). Zmieniłam system na "e." i problem został usunięty!).

Krok 5 
Na początku będziesz musiał się przyzwyczaić do nowej funkcjonalności, ale - wiem z autopsji - ułatwienia szybko wchodzą do głowy. Teraz zamiast pisać słowo "komputer", piszę "k-", a komputer automatycznie zamienia na "komputer", ja tylko dodaję końcówkę. Daję słowo: to naprawdę ułatwia pracę!

Wskazówka: Podobnie możesz wykorzystać opcje Autokorekty w przypadku bibliografii: zamiast [dostęp:] wystarczy wpisać [d- i już masz gotową całą formułkę! Polecam wypróbować!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz